4. 9. 2021
20:00
A4
CocoonDance – Vis Motrix (DE)
Predpredaj: 7 eur – dospelí / 5 eur – študenti, seniori, ZŤP
Vstupné na mieste: 8 eur – dospelí / 6 eur – študenti, seniori, ZŤP
Afektovanie, ako viete, sa objaví, keď sa duša (vis motrix) ocitne v akomkoľvek inom bode, než ťažisko pohybu.
– Heinrich von Kleist: O Marionetovom divadle, 1810
VIS MOTRIX vytvára zvláštne a fascinujúce bytosti. Akoby tanečníci pochádzali z iného sveta; pohybujú sa priestorom a spájajú sa v organizmus, zmes človeka a stroja. Tým vytvárajú hypnotickú silu, ktorej nemožno uniknúť. Čo je hybnou silou, dušou (Vis Motrix) za pohybmi týchto hybridných bytostí? CocoonDance pokračuje v tejto inscenácii vo svojom výskume nemysliteľného tela: transhumanizmus ako traumatický tanec v kruhu, ktorý naše podvedomie nenecháva nedotknuté.
VIS MOTRIX je už druhou inscenáciou, ktorá vznikala vo fázach v priebehu niekoľkých mesiacov ako súčasť trienále spoločnosti, trojročnej rezidencie vo švajčiarskom kantóne Valais. Rovnako ako MOMENTUM, ktoré bolo pôvodne inšpirované výmenou s neakademickými pohybovými vzormi Parkouru , VIS MOTRIX začal s workshopom, na čo nadviazal nezávislým výskumom techník (ovládaných mužmi) breaku a krumpingu. Tieto štýly street dance upravili a transformovali s ohľadom na hybridné a post-ľudské energie a impulzy.
Nominácia na Predstavenie roka v prieskume kritikov odborného časopisu tanz 2019 – Bettina Trouwborst (Westdeutsche Zeitung): „'Vis motrix' od CocoonDance, Bonn: dielo hypnotickej pohybovej inteligencie.“ (Jahrbuch Tanz 2019) Pozvanie na TANZPLATTFORM DEUTSCHLAND 2020 v Mníchove.
O súbore
Rafaële Giovanola (choreografka), Švajčiarsko, rodáčka z Baltimore, USA.
Študovala na tanečnej akadémii Mariky Besobrasovej v Monte Carle. Nasledovalo prvom angažmá ako sólistka v Turíne. Po jednej sezóne v Turíne ju angažoval Egon Madsen pre Frankfurtský balet. Tam tancovala klasický repertoár a spolupracovala s niekoľkými modernými choreografmi, ako Jiří Kylian, Uwe Scholz a William Forsythe, choreograf Frankfurtského baletu. Pod jeho vedením zostala vo Frankfurtskom balete osem rokov, podieľala sa na všetkých inscenáciách tejto novej prelomovej éry. Počas svojho angažmánu vo Frankfurte sa stretla s hosťujúcimi choreografmi Danielom Larrieuom, Stephenom Petroniom a Christophom Nelom.
Od roku 1990, kedy vzniklo Choreografické divadlo, je Rafaële Giovanola členkom súboru Pavla Mikuláštika. V roku 1995 bola uvedená v každoročnom hlasovaní kritikov „ballett international/tanz aktuell“ v kategórii Výnimočné tanečné osobnosti. Rafaële Giovanola pedagogicky spolupracuje s rôznymi súbormi, napríklad v Bonnskej opere v Städtischen Bühnen Freiburg v Breisgau, tanzhause NRW v Düsseldorfe, Brotfabrik Bonn, v divadle v St. Gallen (Švajčiarsko), v Staatstheater Nürnberg a so Súborom Jevgenija Panfilova v ruskom Perme. V spolupráci s partnermi ako Goethe-Institut a Pro Helvetia organizovala workshopy po celom svete.
CocoonDance Company
V roku 2000 založila Rafaële Giovanola spolu s dramaturgom Rainaldom Endrasom performatívny umelecký kolektív CocoonDance. CocoonDance tvorí a účinkuje v nezávislom Theater im Ballsaal v Bonne. Od divadelnej od sezóny 2004/05 súbor tiež pôsobí ako kurátor tanečného programu divadla. CocoonDance sa etabloval ako inštitúcia tanečného umenia s rozsiahlou sieťou nielen v rámci umeleckého sveta, ale aj v oblasti kultúrneho vzdelávania.
Dôležitým pilier súboru je švajčiarsky kantón Valais: od roku 2005 sa tu uvádza tvorba CocoonDance v koprodukcii. V roku 2020 bol CocoonDance vymenovaný za Pomocného umelca Théâtre du Crochetan v Monthey. Od svojho vzniku vytvoril súbor asi štyridsať celovečerných inscenácií, s ktorými absolvoval turné po piatich kontinentoch, získal mnohé ceny a pozvania na festivaly v Nemecku a Švajčiarsku, ako TANZPLATTFORM DEUTSCHLAND- DANCE PLATFORM GERMANY v rokoch 2018 a 2020.
Motorom týchto 20 rokov umeleckého vývoja je improvizácia, silná dramaturgia a výrazné zameranie na nepretržitú tímovú prácu. CocoonDance svojimi inscenáciami nielen búra priestorové bariéry konvenčného javiskového zážitku, ale tiež sa sofistikovane hrá s naším vnímaním tela. Prácu CocoonDance možno najlepšie vysvetliť ako reflexiu tanca a samotného tela, ako posun tanečného priestoru mimo naratívny priestor do priestoru vzdialenosti a myslenia.
Premiéra: 10. 1. 2018, Theater im Ballsaal Bonn
Účinkujú: Fa-Hsuan Chen, Martina De Dominicis, Tanja Marín Friðjónsdóttir, Anna Kempin, Susanne Schneider / Marie Viennot
Choreografia, réžia: Rafaële Giovanola
Hudba: Franco
Svetlá, scéna: Gregor Glogowski
Kostýmy: CocoonDance
Asistent choreografie: Leonardo Rodrigues
Foto: Klaus Fröhlich
Dramaturgia, koncept: Rainald Endraß
Manažment: Mechtild Tellmann Kulturmanmagement and GROUNDWORKERS
Produkcia: CocoonDance
Koprodukcia: Théâtre du Crochetan Monthey (CH), Ringlokschuppen Ruhr Mülheim, Theater im Ballsaal Bonn.
S podporou: Ministerium für Kultur und Wissenschaft des Landes Nordrhein-Westfalen, Bundesstadt Bonn and within the frame of the residency programme: Théâtre-ProVS, Le Conseil de la Culture Etat du Valais, La Loterie Romande
Minutáž: 40 min